Na R6 budou muset řidiči platit

Koupit si dálniční známku nebo si pečlivě vybrat trasu, která vede mimo silnici R6, budou muset od středy řidiči v Karlovarském kraji. Po dnešním otevření nových úseků se rychlostní komunikace stává placenou a tabule s přeškrtnutou známkou by měly podle Ředitelství silnic a dálnic zmizet ve středu. Obce v okolí se už nyní obávají nárůstu dopravy, zjistila ČTK.

"Obáváme se toho. Určitě dojde ke zvýšení průjezdu Loktem. Ne u těch pravidelných řidičů, kteří jezdí denně za prací do Karlových Varů, ale u těch nepravidelných. U nich bude průjezd Loktem zajímavý," řekl dnes ČTK starosta Zdeněk Bednář (TOP 09). Jak ale přiznal, město samo moc možností, jak na navýšení dopravy reagovat, nemá. "Spíš je to věc vyjednávání s Karlovarským krajem o možné vyšší spoluúčasti na opravách komunikací," uvedl Bednář.

Vyhnout se placené R6 mohou řidiči mezi Karlovými Vary a Sokolovem i trasou přes Chodov, mezi Sokolovem a Chebem pak například přes Bukovany, Kaceřov a Nebanice. Vedlejší silnice ale jsou v horším stavu.

Chodov je hlavní objízdnou trasou při nehodách na R6. Podle starosty Josefa Hory (HNHRM) by ale nárůst dopravy v souvislosti se zpoplatněním silnice neměl být tak výrazný. "Vzhledem ke komplikované trase si myslím, že se to moc lidem nevyplatí," řekl ČTK.

I když silnice R6 nenavazuje na dálniční síť a je tak v podstatě izolovanou silniční stavbou, ministerstvo ji zařadilo mezi placené úseky. Navíc si řidiči musejí koupit celoroční dálniční známku v dubnu, tedy ve třetině roku, za plnou cenu.

Na některých čerpacích stanicích přitom dálniční známky vyprodali. "Už nemáme. Další budou v úterý, ale nevím, jak dlouho vydrží, lidé se po nich hodně ptají," řekla v pondělí ČTK pracovnice sokolovské čerpací stanice RobinOil. Velký zájem o dálniční známky se ale projevil na všech pumpách podél silnice R6.

RHSD Karlovarského kraje vyzvala k protestu proti poplatkům na R6

Předsednictvo Rady hospodářské a sociální dohody (RHSD) Karlovarského kraje dnes vyzvalo k protestu proti zpoplatnění rychlostní komunikace R6. Na zhruba 40 kilometrů dlouhém úseku začne platit povinnost používat dálniční známku od 19. dubna. RHSD tuto povinnost označila v prohlášení za výsměch občanům regionu a za "nepokrytý projev arogance moci současné vládní garnitury". K podpoře protestu rada vyzvala poslance, senátory i obyvatele kraje.

Nesouhlas se zpoplatněním R6 podporuje RHSD mimo jiné tím, že zprovozněný úsek R6 není napojen na dálniční síť v Česku. Směřuje tedy odnikud nikam. Po ohlášeném zahájení výstavby dálnice D3 je Karlovarský kraj posledním regionem bez dálničního spojení s hlavním městem, uvedl předseda rady a hejtman Josef Novotný (ČSSD). "R6 bude otevřena s velkým počtem vad. To bude mít za následek převedení obousměrného provozu do jednoho dálničního pruhu na řadu měsíců po dobu očekávaných oprav," uvedl Novotný.

Kraj podle Novotného sice nemůže poradit lidem, aby si nekupovali dálniční známky, bude ovšem pozorně sledovat další vývoj na silnici. Jakmile bude v nejbližší době kvůli opravám omezen provoz, využije všech možností, jak tlačit na ministerstvo dopravy, aby se situací zabývalo. "Že máme vůči zpoplatnění R6 velké výhrady, jsme tlumočili ministerstvu dopravy opakovaně. A bez výsledku. Nevím, jestli jsme postupovali přesně, jak jsme měli, to by ovšem neměl být argument, proč nás nevyslyšeli," řekl hejtman.

Ministerstvo dopravy se brání právě tím, že kraj nepostupoval podle platné legislativy. Mluvčí ministerstva Martin Novák dnes ČTK řekl, že Karlovarský kraj v době, kdy mohl připomínkovat vyhlášku, v níž bylo zpoplatnění hotové R6 uvedeno, neuplatnil jedinou oficiální námitku. Konstatoval, že případné připomínky bude možné uplatnit znovu na podzim. Není však jasné, jestli budou vzaty v potaz. Poznamenal, že ministerstvo uplatňuje princip rovnosti a snaží se všechny výjimky eliminovat.

Peníze vybrané na R6 budou využity na další modernizaci silniční sítě a její opravy, uvedl Novák. S tím ale Novotný nesouhlasí. Podle něho nelze očekávat, že peníze vybrané v Karlovarském kraji budou použity k výstavbě dalších úseků R6. "Na rok 2012 vyhradilo ministerstvo dopravy na další financování stavby R6 pouze směšných 50 milionů korun, konkrétně na výkupy pozemků a projekční práce pro trasu směrem na Prahu. V praxi to v podstatě znamená zastavení stavby R6," dodal Novotný.

zdroj: ČTK