Mnozí rodiče řeší nápor nákladů spojený s novým školním rokem pomocí odložených plateb

Ceny školních pomůcek vzrostly meziročně až o 10 procent. A to pro rodinné výdaje v září nebylo vše. Následují platby za výlety, kroužky, sportovní vybavení, oblečení. Finanční náklady jsou pro rodiče školáků náročné i bez inflace, nyní dvojnásob. Lidé stále více sahají k nejmodernějším finančním nástrojům placení, jako je třeba možnost odložené platby BNPL (Buy Now Pay Later) a snaží se ušetřit i jinak.

Odložení platby pomocí BNPL letí
BNPL jsou v podstatě krátkodobé půjčky, které umožňují zákazníkům pořídit si produkty a zaplatit za ně později nebo si náklad rozložit v čase. Podporuje je u nás třeba Alza nebo Mall, ale přicházejí stále další. V ČR tuto službu nabízejí například Twisto, Klarna či Skip Pay a podle nedávné celosvětové studie Global Payments Report, budou tyto služby během příštích pěti let nejrychleji globálně rostoucí platební metodou při online nakupování.

Rodiče v srpnu a září nakupovali i oblečení do školy a další vybavení
Také e-shop Trenýrkárna.cz zaregistroval v srpnu a září růst prodejů dětského spodního prádla a dalšího vybavení. A potvrzuje i v tomto období vyšší využití služby odložené platby. „Například v srpnu využilo tuto službu o 18 % více nakupujících než v běžném období. Rodiče takto mohli alespoň trochu odlehčit náporu finančních útrat spojených s nástupem nového školního roku,“ říká Ruslan Skopal, CEO a spolumajitel obchodu Trenýrkárna.cz. „Aby bylo pro zákazníky použití služby co nejpohodlnější, integrovali jsme BNPL přímo do platebního systému našeho e-shopu. Zákazník si díky tomu může odložit platbu nebo ji rozložit přímo v košíku e-shopu, a to zpravidla bez registrace a nutnosti opouštět e-shop.“

Sportovní příspěvky a vybavení podražily
Další položkou ve výdajích na začátku školního roku jsou platby za sportovní kroužky a vybavení na tyto aktivity. Příspěvky mnoha sportovních klubů meziročně rostou, protože tyto kluby čelí také růstu nákladů, a to zejména za energie. Sportovní vybavení pak meziročně podražilo v průměru jako je běžná míra inflace, tedy zhruba o 12,7 %.

„Podle našich dat nejčastěji rodiče utratí za rok za sportovní vybavení, příspěvky a další výdaje spojené se sportováním jejich dětí 5 až 10 tis. Kč, jedná se o 29 % rodičů. Velká část těchto výdajů je pak vydána právě na začátku školního roku,“ říká Petr Salomon z platformy Týmuj.

Věrnost a slevy
V době, kdy jsou rodinné rozpočty napnuté, mnoho lidí chce a potřebuje ušetřit. Jsou proto stále citlivější na speciální nabídky, zákaznické programy a věrnostní karty, nad kterými ještě nedávno mávli rukou, dnes rádi využijí.

Akční slevy, slevové poukázky a zákaznické karty. To jsou fenomény, které často byly mnoha lidmi až vysmívané. Aktuálně však stále více zákazníků rádo své oblíbené značce za nabídnutou slevu poskytne důvěru a věrnost. Například služba sdílených automobilů Anytime nabízí svým zákazníkům 5 - 20% slevu za předplacení služeb, kterou stále více zákazníků rádo využívá. Ti si totiž velmi rádi zlevní budoucí jízdu aktuálním vkladem peněz na konto.