ČD vymění v Karlovarském kraji 80 procent vlaků

Karlovarský kraj se dostal na první místo v Česku v nasazení moderních vlaků na regionálních tratích. České dráhy tady od roku 2010 postupně nasadily pět nových souprav Regionova a od pondělka rovněž moderní vozy RegioShark, jichž bude osm. Výše investic do modernizace vozů tak přesahuje 700 milionů korun. Díky pořízení vozidel RegioShark bude příští rok vozový park ČD v kraji obměněný z 80 procent, oznámil ČTK ředitel Krajského centra osobní dopravy ČD Vladimír Omelka.

K pořízení nových vlakových souprav se Karlovarskému kraji zavázaly ČD ve smlouvě o zajištění dopravní obslužnosti, již uzavřely v roce 2009 na deset let. Tato smlouva umožnila ČD požádat o dotaci z Regionálního operačního programu EU. Až smlouva v roce 2019 vyprší, lze ji prodloužit nebo vyhlásit tendr na nového dopravce. "Kdyby to byl někdo jiný než ČD, stejně by převzal RegioSharky. Podle dotačních podmínek tady musejí zůstat. Ale na to je ještě dost času," uvedl náměstek hejtmana Petr Navrátil (ČSSD).

Pět nových motorových vozů 844 RegioShark nasadí České dráhy v Karlovarském kraji na páteřní lince Mariánské Lázně - Cheb - Sokolov - Karlovy Vary, další dva na trati Cheb - Aš a stejný počet vlaků bude sloužit na společné lince s Ústeckým krajem mezi Karlovými Vary a Chomutovem. Celkem to bude osm souprav za více než 512 milionů korun. Cena jednoho vlaku je kolem 64 milionů korun, podíl dotace přitom dosahuje až 40 procent. "Všechny vlaky budou k dispozici postupně do prosince 2013," uvedl Omelka.
 
České dráhy do konce příštího roku odeberou pro celou republiku 31 modrých souprav RegioShark, jejichž komfort je srovnatelný s dálkovými expresy. ČD za ně zaplatí téměř dvě miliardy korun. Stejně jako žlutozelené Regionovy mají i "žraloci" dieselový pohon. RegioShark je podle Omelky ovšem úplně nový vůz, kdežto Regionova je rekonstrukce. "Výrobcem je polská firma PESA Bydgoszcz. Že se jedná o povedené vozidlo svědčí objednávka německé železnice na více než čtyři stovky souprav," podotkl Omelka.
 
Nový vlak měří 44 metrů. Provozní rychlost soupravy je až 120 km/hod. Vlak nabídne 120 míst k sezení, z toho 15 sklopných a devět v první třídě. Celkově ve vlaku může jet 240 lidí. K dispozici mají audiovizuální informační systém a bezbariérový vstup. Klimatizované vozy mají místo určené pro přepravu kol a kočárků. V ČR budou "žraloci" od příštího roku zajišťovat regionální dopravu v Plzeňském kraji z Plzně do Domažlic, na Děčínsku a ve Šluknovském výběžku a mezi Kojetínem, Kroměříží a Valašským Meziříčím.
 
zdroj: ĆTK